Wiele serwisów zmaga się z tym problemem – przestaje rosnąć / spadać, a ich wykres widoczności przez pewien czas stoi w miejscu. Po wielu godzinach analiz i rozmów ze specjalistami SEO doszedłem do wniosku, że może to być spowodowane pewnego rodzaju czynnością ze strony Googlebota, której nazwa robocza to hamulec ręczny.
Co to jest hamulec ręczny w SEO?
Hamulec ręczny to sytuacja w której serwis nie reaguje na działania SEO, a jego wykres widoczności jest przez pewien czas w stagnacji lub lekkim spadku. Może to zostać poprzedzone spadkiem widoczności, natomiast nie jest to obligatoryjne. Serwis może utrzymywać niską widoczność dłuższy okres czasu po starcie
Inaczej rzecz ujmując jest to pewien rodzaj „krytycznego” problemu (braku odpowiedniej jakości serwisu), która blokuje go przed uzyskaniem większej widoczności w wynikach wyszukiwania.
Przykłady
Serwis ks.pl i dwa okresy zaznaczone na poniższym wykresie w których serwis został na pewien czas zablokowany. W obu przypadkach jest to poprzedzone spadkami (raz większym, raz mniejszym).
Kolejny serwis to taniaksiazka.pl, której wzrost widoczności zatrzymał się na prawie rok czasu w 2020 roku.
Czy hamulec ręczny to filtr?
Nie. Filtr to sytuacja w której serwis serwis zostaje ukarany za stosowanie niedozwolonych technik SEO. Hamulec ręczny to pewna blokada, która wynika ze spadku oceny jakości serwisu, dlatego zaciągnięcie hamulca ręcznego może wystąpić po spadkach i po wzrostach.
Dodam, że jakikolwiek brak reakcji na zaistniałą sytuację (brak analizy i optymalizacji) bardzo często spowoduje spadek w późniejszym czasie. Przykład smyk.com
Efekt filtra może być taki sam lub zbliżony. Jednak filtr co do zasady dotyczy nieetycznych działań, natomiast hamulec ręczny dotyczy oceny / ogólnej jakości.
Powody zaciągnięcia hamulca ręcznego w SEO
Podczas wielogodzinnych analiz, doszedłem do wniosku, że hamulec ręczny jest spowodowany spadkiem oceny jakości serwisu.
Checklista sprawdzająca hamulec ręczny w SEO:
- spadek jakości Page Experience (ogólny spadek jakości)
- czynniki Core Web Vitals, które zmieniają się w czasie
- wersja mobilna strony
- certyfikat bezpieczeństwa SSL
- błędna klasteryzacja i nakierowanie słów kluczowych
- zbyt szeroka klasteryzacja (za wiele słów kluczowych rankujących na jedną podstronę)
- zbyt wąskie grupowanie (za mało słów kluczowych nakierowanych na odpowiednią podstronę)
- indeksowanie zduplikowanych adresów URL
- brak ustawienia przekierowania lub znacznika kanonicznego rel=”canonical”
- błędne znaczniki kanoniczne
- zmiany w adresach URL
- błędy 404 adresów z linkami wewnętrznymi i zewnętrznymi
- błędy przekierowań
- blokady w robots.txt
- blokady ważnych stron przez które przechodzi PageRank
- utrzymywanie w indeksie zablokowanych stron
- adresy URL w indeksie
- adresy, które powinny być wyindeksowane
- adresy, które obniżają jakość całej strony (np. formularz kontaktowy, resetowanie hasła)
- pozorne błędy 404 (zwracanie błędnego kodu na Googlebota w stosunku do treści)
- utrata linków zewnętrznych (sytuacja w której na Twój serwis nie wpływają już linki, które podnosiły jego reputację)
- usunięcie linków
- wyindeksowanie linków
- duży spadek wartości linków
- usunięcie i brak przekierowania stron docelowych
Utrata linków zewnętrznych nie jest krytycznym problemem, ale może spowodować krytyczny efekt. Utrata linków powoduje obniżenie oceny serwisu pod kątem SEO. Utrata linków może spowodować, że nie osiągamy pewnej wartości SEO, która pozwala nam na osiąganie lepszych wyników. W teorii jest to coś zbliżonego do opisanej przeze mnie minimalnej wartości do indeksacji (Minimum Value to Index), czyli sytuacji w której konkretny adres URL jest w indeksie bo osiągną krytyczną dla indeksacji liczbę punktów rankingowych.
Jak sprawdzić czy mam hamulec ręczny?
Zweryfikować czy reaguje na działania SEO – brzmi trywialnie? Poniżej dwa sposoby weryfikacji czy serwis ma hamulec ręczny.
Znajdź słowo kluczowe, które odpowiada konkretnemu adresowi URL i obecnie zajmuje pozycję w okolicach 70-100. Możesz to zrobić w Google Search Console, Senuto, Ahrefs, Semstorm czy Semrush. Narzędzie nie ma większego znaczenia.
Za pomocą contentu
Dokonaj optymalizacji treści (dodaj dwa, trzy akapity rozszerzając opis tematu z wykorzystaniem słowa kluczowego, które śledzisz) pod tym adresem URL pod konkretne słowo kluczowe, a następnie przeindeksuj adres URL (możesz to zrobić za pomocą Indexing API) lub poczekaj aż adres przeindeksuje się sam i zweryfikuj czy pozycja frazy po przeindeksowaniu się zmieniła.
Za pomocą linka
Pozyskaj link zewnętrzny do tego adresu URL, a następnie zweryfikuj wzrost pozycji (pamiętaj, aby zaczekać na zindeksowanie adresu URL).
Jaki wynik?
- Jeżeli serwis nie zareaguje na Twoje działanie – to prawdopodobnie Twój serwis jest ofiarą zaciągniętego hamulca ręcznego.
- Jeżeli serwis zareagował wzrostami – to hamulca ręcznego nie ma, natomiast jeżeli widzisz stagnację w widoczności (w Ahrefs, Senuto) to po prostu przeznacz więcej na działania SEO (pozyskaj więcej linków, zoptymalizuj więcej URLi, dodaj więcej treści) serwis będzie rósł.
Podsumowanie
Kiedy witryny internetowe zatrzymują swój wzrost lub zaczynają tracić na widoczności, można doszukać się tajemniczego 'hamulca ręcznego’, który zdaje się blokować ich rozwój. To nie jest typowy filtr SEO, ani związane z nim kary, lecz skomplikowana blokada powodująca stagnację lub spadek w wykresie widoczności. Rozpoznanie i reakcja na ten problem wymaga cierpliwości, analizy i konkretnych działań, aby odzyskać utraconą dynamikę wzrostu lub zacząć uzyskiwać wzrost w wynikach wyszukiwania.
Jeżeli czujesz, że posiadasz hamulec ręczny na witrynie – pozwól, że pomogę Ci za darmo jeżeli pozwolisz udostępnić przykład.
Miłego dnia :)