Nie zbudujesz widoczności w wyszukiwarce bez odpowiedniej struktury serwisu. Dotyczy to zarówno stron usługowych jak i e-commerce (bez względu na ich wielkość). Odpowiednia architektura informacji pozwoli Ci zagospodarować wszystkie słowa kluczowe, na które chcesz pozycjonować swój serwis. Należy również pamiętać, że nie jest to element stały – struktura może zmieniać się w czasie, a wymuszonymi zmianami może być grupowanie słów kluczowych w oczach wyszukiwarki. Przykładem takiej zmiany może być ranking słowa “buty”.
Jeszcze kilka lat temu na taką frazę pojawiały się adresy URL związane ogólnie z butami:
Od pewnego czasu jednak na tę frazę w wynikach wyszukiwania pojawiają się wyłącznie buty damskie, mimo że zapytanie tego nie definiuje.
Wcześniejsze założenia, oraz to co działo się w wynikach wyszukiwania, wymuszało by na Tobie stworzenie szerszej struktury:
Słowo kluczowe | Adres URL |
buty | /buty |
buty damskie | /buty-damskie |
buty męskie | /buty-meskie |
Po aktualizacji wyników zwracanych w wyszukiwarce tak naprawdę strona /buty nie jest Ci do niczego potrzebna. Optymalna struktura wyglądałaby następująco:
Słowa kluczowe | Adres URL |
buty buty damskie |
/buty-damskie |
buty męskie | /buty-meskie |
Twoja struktura będzie skuteczna, jeżeli poprzedzisz jej wdrożenie odpowiednimi krokami i wykonasz:
- Analizę słów kluczowych.
- Klasteryzacje (grupowanie) słów kluczowych.
- Optymalizację podstron.
Analiza słów kluczowych
Analizę rozpocznij od najważniejszej kategorii produktów i przechodź do możliwie jak największej liczby podkategorii. Ustal, do jakiej liczby produktów w danej podkategorii chcesz zejść z analizą. Warto zrobić to na początku choćby po to, by wyeliminować zbędne kategorie, w których znajduje się np. tylko jeden produkt. Po ustaleniu np. 12 produktów szukaj słów kluczowych opisujących Twoje produkty coraz bardziej szczegółowo. Mogą Ci w tym pomóc:
- AnswerThePublic.com,
- Ubersuggest,
- Ahrefs,
- Senuto,
- Semstorm.
W analizie uwzględnij również słowa kluczowe, które są wyszukiwane tylko 10 razy w miesiącu. Takie frazy często nie mają dużej konkurencji, a dzięki wypozycjonowaniu kilkudziesięciu takich prostych słów możesz pozyskać sporo widoczności i ruchu.
Załóżmy, że sprzedajesz męskie koszulki. Jakie słowa kluczowe opisują Twój biznes? Posłużmy się przykładową analizą: koszulki męskie, koszulki dla mężczyzn, koszulki czerwone, koszulki zielone, koszulki, t-shirty męskie, koszulki rozmiar M, koszulki rozmiar S, koszulki męskie z dekoltem V, koszulki męskie z dekoltem w serek, koszulki męskie z napisami, koszulki białe z napisami, t-shirty rozmiar L, koszulki męskie do biegania, koszulki męskie do biegania rozmiar M, koszulki białe rozmiar M.
Pamiętaj, że fraza z dłuższego ogona daje statystycznie większy współczynnik konwersji.
Po zbudowaniu odpowiednich list słów kluczowych – często jedna lista dotyczy pełnej kategorii produktów w Twoim sklepie – czas te słowa kluczowe odpowiednio pogrupować. Bez odpowiedniego przypisania trudno będzie je pozycjonować.
TIP: Pamiętaj, że do budowy struktury sklepu możesz wykorzystać produkty z przypisanymi parametrami.
Dla audiobooka będą to: format, autor, wydawca czy osoba czytająca. W tym wypadku otrzymaliśmy nie kategorię, a osobne struktury w sklepie dotyczące:
- Sklep -> Autorzy -> Konkretny autor
- Sklep -> Wydawcy -> Konkretny wydawca
- Sklep -> Konkretny format
Klasteryzacja słów kluczowych
Proces grupowania (klasteryzacji) to nowo powstały trend w branży SEO wynikający z coraz mądrzejszego podejścia do słów kluczowych i ich intencji przez Google. Wyszukiwarka coraz lepiej rozumie powiązanie i semantykę słów kluczowych. W związku z tym podczas procesu budowania struktury nie można pominąć tak ważnego kroku jak zgrupowanie słów kluczowych. Możesz to zrobić w narzędziu takim jak Contadu lub weryfikując, jakie adresy URL zwraca wyszukiwarka po wpisaniu odpowiedniego słowa kluczowego.
Słowa kluczowe | Adres URL |
koszulki męskie koszulki dla mężczyzn t-shirty męskie |
/koszulki-meskie |
koszulki czerwone | /koszulki-meskie/czerwone |
koszulki zielone | /koszulki-meskie/zielone |
koszulki męskie do biegania | /koszulki-meskie/do-biegania |
koszulki męskie do biegania rozmiar M | /koszulki-meskie/do-biegania/rozmiar-m |
koszulki rozmiar M t-shirty rozmiar M |
/koszulki-meskie/rozmiar-m |
koszulki rozmiar S | /koszulki-meskie/rozmiar-s |
koszulki męskie z dekoltem V koszulki męskie z dekoltem w serek |
/koszulki-meskie/dekolt-v |
koszulki męskie z napisami | /koszulki-meskie/z-napisami |
koszulki białe z napisami | /koszulki-meskie/biale/z-napisami |
koszulki białe rozmiar M | /koszulki-meskie/rozmiar-m/biale |
TIP: Zwróć uwagę na to, aby każda grupa miala jeden adres URL i żeby nie powielał się on w parametrach odwrotnych np.
/koszulki-meskie/biale/z-napisami
/koszulki-meskie/z-napisami/biale
Niestety w przypadku błędnego grupowania lub braku odpowiednich adresów URL narażamy się – prędzej lub później – na bardzo bolesne spadki w widoczności i ruchu z wyników organicznych. Google coraz lepiej rozumie użytkownika i stara się dobrać taką stronę docelową, która odpowiadałaby jego intencji. Do dzisiaj wchodzę na strony docelowe, które nie zwracają tego, czego oczekiwałem po wpisaniu danego słowa kluczowego. Wyobraź sobie, że wpisujesz “koszulki rozmiar M” i dostajesz stronę
/koszulki-meskie/rozmiar-m/biale
lub wpisując “koszulki do biegania” otrzymujesz stronę /koszulki-meskie,
na której możesz znaleźć każdy rodzaj koszulki.
Po wykonaniu takiego grupowania może się okazać, że Twój serwis będzie potrzebował sporo pracy działu IT, aby wdrożyć całą strukturę, bo samo posiadanie produktów w sklepie (bez struktury) niestety nie spowoduje, że pojawisz się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Wdrożenie struktury z optymalizacją SEO
Dotarłeś do tego punktu, więc jesteś już prawie na finiszu rozbudowy swojego serwisu. O czym musisz pamiętać przy wdrożeniu?
- Podstawowa optymalizacja adresów URL, do której należą poniższe elementy.
- Unikalne znaczniki Title
- Unikalne znaczniki H1
- Znaczniki alternatywne przy obrazach
- Opisy kategorii – jeżeli widzisz, że konkurencja też je posiada
- Weryfikacja odpowiedniego ułożenia nagłówków hX
- Optymalizacja techniczna
- Optymalizacja ładowania strony (wielkość obrazów, lazy loading, zminimalizowany do minimum CSS i JS)
- Wyrywkowe sprawdzenie renderowania w Google Search Console
- Linkowanie wewnętrzne między kategoriami, a także dodanie linkowania z artykułów blogowych
- Umieszczenie nowych adresów w sitemap.xml, a sitemapy w Google Search Console
- Dodatkowo
- Dodanie danych strukturalnych – schema.org
- Umieszczenie FAQu na stronie kategorii
- Utworzenie przyjaznego adresu URL
- Wdrożenie odpowiednich pogrubień semantycznych
- Zadbanie o ścieżkę powrotu
Po pełnym wdrożeniu warto rozpatrzyć zakup linków do nowo powstałych kategorii tak, aby przyspieszyć ich indeksację i od razu wzmocnić ich reputację w oczach wyszukiwarki. Jeżeli linki będą odpowiednie, na pewno przyspieszy to osiągnięcie efektu dla tych adresów URL.
Nie zapomnij sprawdzić, czy strona nie jest zablokowana w robots.txt lub nie ma dodanego parametru noindex w meta robots lub x-robots-tag.
Podsumowanie: Odpowiednia struktura sklepu internetowego a SEO
Tak przygotowana struktura pozwoli Ci budować widoczność w wyszukiwarce i pozyskiwać ruch związany bezpośrednio z Twoim biznesem. Ruch w kategoriach i podkategoriach ma często intencję zakupową, dlatego z dużym prawdopodobieństwem doprowadzi do wzrostu sprzedaży w Twoim sklepie internetowym. Bez rozbudowywania struktury zamykasz sobie drzwi do rankowania na coraz więcej słów kluczowych, co może doprowadzić do pewnego rodzaju stagnacji w SEO. Przy rosnącej liczbie reklam w wyszukiwarce o coraz niższym współczynniku klikalności “CTR” z wyników organicznych, może to natomiast doprowadzić do spadków, które w późniejszym czasie coraz trudniej będzie odrobić. Także powodzenia!